skip to Main Content
VIKT ELLER HÄLSA!

VIKT ELLER HÄLSA!

Vad är träning för dig?

Är det att träna för att minska i vikt? bli snygg? eller att träna för att må bra via att ha rolig, motiverande och få känsla att jag vill gå till träning varje gång!

När man ser olika tränings anläggningar och tränare så blir jag undrande. Man gör ofta reklam för viktminskning program eller träna 10 ggr och gå ner i vikt osv. Detta blir ofta ett MÅSTE för individen och motivationen blir lägre och lägre. Finns ingen evidens i många program och resultaten är tillfällig viktminskning och det blir en JoJo effekt. Detta tycker jag är tråkigt att se, visst är vikt nergång en del av bättre hälsa – MEN.

Detta är inte den bästa motivationsfaktorn, jag tycker man skall se att hälsa och rörelser är viktigare för din framtid. Tänk på att kroppen behöver rörelser, för att leder och dom vardagliga rörelserna inte skall skapa överbelastningar. Enligt statistik så rör vi oss mindre och mindre, vi sitter ca 16 tim i snitt. Genom att skapa integrerad rörelser så att kroppskedjan ”kuggar” i istället för maskiner så förbrukar du också mycket mer energi. Genom träna och minska ”inkomsterna” med kontinuerlig träning minst 3 ggr/veckan så blir vikten förändrad. Då tänker du! 3 gånger i veckan, hur skall jag ha den tiden? Jo, intervall metoden med pulsreglering i max 30 minuter räcker, så det blir 1,5 tim i veckan. Ta sig till anläggningen tar ca 15 min kanske osv…… med planering och att du tycker träningen är roligt, blir du motiverande och hindrarna mycket mindre.

När det gäller ”inkomsterna” ta hjälp av en duktig dietist så blir det bäst, lägg fokus på funktionell träning där du är maskinen så får du mer för pengarna och framför allt du mår BÄTTRE!

Kör hårt!
Dagge/Coach

Back To Top