skip to Main Content
TRÄNING OCH SKADOR!

TRÄNING OCH SKADOR!

Träning och skador är ju tyvärr två ganska närbesläktade områden.

Inom idrott och motionsträning är det många varje år som på ett sätt eller annan skadar sig av träning via överbelastning och måste vänta med att träna igen. Har man tur så är återhämtningsperioden kort eller måste man söka behandling för skadan, detta belastar den offentliga vården ofta.

Okunskap
Inom motionsträning som styrke och löpande träningsformer hittar man den högsta statistik av överbelastningsskador.  Den mesta avgörande orsaken till att en skada uppstår är okunskap av utövaren eller tränaren samt tidigare skada. Instruktörer/PT eller idrottstränare har har inte kunskapen hur kroppen reagerar i belastning och alltför snabba progressioner i träningen.

Några exempel på varför skador uppstår:

  • Dålig grundträning
  • Ensidig – isolerad träning
  • Långa träningspass
  • Brist på systematisk träning under lång tid
  • För snabb progression
  • Dålig kosthållning

Så tänk på att det är skillnad med träning och träning, tränare och tränare samt gym och gym.  Som motionär hitta anläggning som har funktionellt koncept och idrottsklubbar ta hjälp av välutbildade och professionella fystränare, spara inte pengarna där för det gör ofta skillnad på framgång eller misslyckande.

Dag Wenström
Ansvarig SWETEC
Fys-istränare ungdom/topp nivå i Sverige och Europa. (25 år)

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

SparaSpara

Back To Top